Klynker under skemaden

22. maj 2008

Alder:
6 mdr.

Klynker under skemaden

Hej Helen.

Min datter My er næsten 6½ måned gammel, og jeg er gået over til at give hende grovere grødtyper (havregrød, fuldkornsrismel, trekornsgrød) og eksperimenterer med forskellig slags grøntsagsmos. Både grød og mos må jeg søde med frugtmos i for at få hende til at spise det.

Mit problem er at måltiderne, på trods af hvor længe vi har været igang med skemad, ikke forløber på den rare og hyggelige og glade måde, som jeg synes de burde. Istedet foregår de ofte med at hun har let til at små-klynke under måltiderne og viser en utilfredshed, som jeg har svært ved at tolke. Den ene dag kan hun spise havregrød m frugtmos uden problemer, den næste sidder hun uroligt og smågræder eller klynker og vil ikke spise mere end 5-7-10 små skefulde.

Det kan være ved alle måltider (hun får 3 skemåltider nu) at hun er utilfreds, og jeg kan ikke se at de knytter sig specifikt til det, hun får at spise, udover at der sjældent er problemer med den fine grød, som hun har fået fra hun var 5 mdr. Derfor mener jeg, at det har bl.a. har med konsistensen at gøre.

Det kan starte fint med nogle skefulde, men så afviser hun enten skeen med lukket mund og tungen som stram lille afspærring mellem læberne (og sommetider med et frækt smil i øjnene og om munden) eller også begynder piveriet og hun sidder uroligt, eller hun sætter sig til at stirre ud i luften (klart for at vise sin manglende interesse og sukke og vende hovedet væk fra mig.

I de situationer bliver jeg i tvivl: Skal jeg lave noget andet at spise.. hun skal jo have noget indenbords? Skal jeg respektere, at hun måske bare ikke er så sulten? (virker dog ikke sådan, for de gange jeg forsøger at prøve med den finere grød i stedet, spiser hun og virker sulten). Er det min fremtoning? (går det for hurtigt, for langsomt, skaber jeg for meget fokus på hendes spisning osv osv.)

Det gør ikke nogen forskel kun at give 2 skemåltider og jeg har også prøvet at give hende frugt og grønt i hånden, fordi klynkeriet sommetider lader til at handle om, at hun selv vil holde skeen. Det hjælper lidt, men hun kan stadig pive og jeg synes let det ender med mos overalt, så vi begge skal i bad efter hvert måltid og det er jo ...

Annonce

... lidt voldsomt.

Jeg har også prøvet at vi spiser frokost og aftensmad sammen og at lade det kun være hende der spiser i højstol eller på skød og at lade det være faderen der giver maden. Jeg har prøvet at snakke med hende imens for at fjerne fokus fra hende. Jeg har prøvet at være helt stille og give hende madro. Jeg har prøvet at høre musik imens.....Det gør ikke den store forskel.

Jeg gruer lidt for, hvordan jeg nogensinde skal komme videre nu med at give hende kød, fisk og efterhånden grovere struktur i maden, når hun virker frustreret over f.eks. havregrødens struktur. Min egen sp har foreslået at holde pause med de ting hun afviser, men da utilfredsheden også opstår ved kartoffelmos og selv helt blendet grøtsagsmos, så ved jeg snart ikke hvad jeg kan give hende, udover den grød hun har fået som første skemad og det burde jo gerne gå fremad og ikke tilbage, ikke sandt?

Som det er nu synes jeg al tid går med at lave mad til hende og give hende mad (og vaske hagesmække!), og der er ikke så meget tid til leg og anden hygge.

Har du nogen forslag til en dagsplan, som måske kan skabe bedre rammer for de 3 måltider? Jeg tænker at det måske kan være nogle andre omstændigheder i løbet af dagen, som har indflydelse, som jeg ikke er opmærksom på? Sover hun for meget, for lidt, bliver ammet for meget?

Som det er nu ser dagen sådan ud:
05.00: Hun vågner og ammes og vi småsover til 06.00 og ligger og hygger/leger til 6.30-7.00
7.30-08: havregrød med varierende frugtmos + vand i kop
8-8.30: Ammes efter behov og puttes ude i barnevogn
11-11.30: Ammes
12-12.30: Frokost sammen eller hun alene grøntsagsmos m frugtmos, frugt/agurk i hånd + vand i kop
13.30-14: Ammes efter behov og puttes ude
16.-16.30-17:Ammes evt. frugt i hånd
17.30-18-19 (afhængig af sen lur):Aftensmad sammen eller alene, grøntsagsmos m frugtmos +vand i kop
19-20:Ammes og puttes
22-23: Ammes og sover (forhåbentlig til 05.)
Jeg synes det ser ud af mange amninger, nu jeg skriver, men det afhænger som sagt meget af hvad hun viser behov for.

Ja, det blev en alt for lang smøre, som jeg håber du har tålmodighed til. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner
Mor til My

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder